Nieuwe tram rijdt overdag testritten

UTRECHT/NIEUWEGEIN - Tot voor kort moest u er voor uw bed uitkomen, maar nu is die ook overdag te zien. De nieuwe tram uit Spanje rijdt sinds dinsdag in de ochtend en middag testritten tussen Jaarbeursplein (Utrecht) en de eindhalte, Nieuwegein-Zuid.

In november kunt u op dinsdag en vrijdag in Utrecht en Nieuwegein de nieuwe CAF tram overdag zien rijden op de vernieuwde trambaan. Het trambedrijf van de provincie Utrecht voert dan met een gekoppelde tram een aanvullende serie testritten uit. Omdat overdag wordt gereden en er dan aanzienlijk meer verkeer op de weg is, zijn bij alle kruisingen van de trambaan waarschuwingsborden geplaatst. Die attenderen het verkeer erop dat er een tram aan kan komen.

Tussenstap

Sinds afgelopen zomer zijn met de nieuwe trams ‘s nachts diverse testen uitgevoerd. De technische testen die de komende weken overdag worden uitgevoerd, borduren daarop voort. Ze zijn een tussenstap naar de daarop volgende fase: het op de proef stellen van de trams en de vernieuwde lijn om met reizigers aan boord te gaan rijden. In deze vervolgfase worden, nadat daarvoor met een positief advies van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport een vergunning is afgegeven, de trambestuurders opgeleid. Ook wordt bekeken hoe alle systemen werken als de trams regelmatig gaan rijden op de klok van de dienstregeling.

Check stopplekken tram

Zover is het nu nog niet. Om technische problemen in deze vervolgfase zoveel mogelijk te voorkomen en om de laatste voorwaarden voor een veilig gebruik van de nieuwe tram aan te tonen, rijdt de nieuwe tram nu dus ook test overdag. Zo wordt getest hoe de verkeerslichten en wissels, die door de tram worden aangestuurd,  in de praktijk functioneren. Ook wordt exact vastgelegd op welke plekken langs de haltes de trambestuurders gaan stoppen, zodat het in- en uitstappen vlot kan verlopen. 

75 meter lang

Gezien de indrukwekkende lengte van de tram - een gekoppelde tram is 75 meter lang - en de vaste positie van de deuren, luistert dit werk nauw. Ook omdat op de halte een goede plek moet worden gereserveerd voor de deur in de tram die bedoeld is voor reizigers met een rolstoel of scootmobiel. Een bijkomend voordeel van testen overdag is dat, in het geval van een storing, relatief snel kan worden opgetreden om deze op te lossen.

Omdat de tram wordt ingezet voor technische testen, is het nog niet nodig om op de uiteindelijke normale snelheid te rijden. De tram rijdt daarom voorlopig nog langzaam op de baan tot maximaal circa 40 kilometer per uur.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden