Stomerij sluit filiaal Leidsche Rijn


<p>De vader van Sharief Jaggoe helpt nog steeds mee in de stomerij die in de Damstraat is gevestigd</p>

De vader van Sharief Jaggoe helpt nog steeds mee in de stomerij die in de Damstraat is gevestigd

(Foto: Roberto Cancian)

Stomerij sluit filiaal Leidsche Rijn

Stomerij Kwiek-Klien is een begrip in Utrecht en omgeving. Al vanaf 1897, toen de heer Veltman een stomerij op de Voorstraat overnam, weten mensen van heinde en verre de stomerij te vinden die nu in de Damstraat is gevestigd. “Het is een echt familiebedrijf”, geeft de heer Jaggoe aan die samen met zijn partner de stomerij in Lombok runt.

Door Roberto Cancian

LEIDSCHE RIJN - Het is einde van de middag wanneer de 41-jarige Jaggoe zijn verhaal vertelt in de stomerij. Onlangs moest hij noodgedwongen zijn tweede filiaal, in Winkelcentrum Leidsche Rijn, sluiten. “Op mijn eerste dag had ik daar direct klanten, dat was vervolgens iedere dag. Bij de oplevering was afgesproken dat wij ook sleutel - en schoenreparatie mochten doen. Dat werd echter teruggedraaid waarna de sleutel reparatieservice naar de Damstraat is gegaan. De coronacrisis maar ook het verplicht op zondag open moeten zijn, heeft het te lastig voor ons gemaakt. Die zondag kostte alleen maar geld, na verloop van tijd leverde het meer stress op dan plezier.” Na twee en een half jaar moest Jaggoe dan ook de moeilijke beslissing nemen om zijn tweede zaak los te laten. “Wij hadden gedacht daar voor de rest van ons leven te zitten, het is niet geworden wat wij ervan hadden verwacht.” 

Nu is de focus volledig op de stomerij in de Damstraat. In de jaren tussen 1898 en 1985 zijn er diverse warme filialen (filialen met machines) en koude filialen (dependances) geweest in onder andere Amersfoort, Baarn, De Bilt, Bilthoven, Hilversum, Utrecht, Weesp, Woerden en Zeist. “Nu is alleen het filiaal in de Damstraat nog draaiende. Bij ons staat kwaliteit hoog in het vaandel, dat wordt elke dag weer nagestreefd. Wij hebben vaste klanten vanuit onder meer Arnhem, Mijdrecht, Maarssen en Hilversum. De mensen komen voor de know how die we hier hebben.” Zelf is Jaggoe vanaf 2009 in de Damstraat. “Vanaf dat moment heb ik het officieel overgenomen, wel was ik er al werkzaam. Ik merkte dat mensen die vanuit Lombok naar Leidsche Rijn verhuisd waren, toch nog steeds hierheen kwamen voor de stomerij. Om die reden heb ik me in 2010 ingeschreven om in Leidsche Rijn een vestiging te starten. Doordat er zoveel servicepunten zijn, weet de nieuwe generatie vaak het verschil niet tussen een warme (waar gereinigd wordt) en een koude stomerij (servicepunt). Veel medewerkers van de servicepunten hebben geen product of vakkennis waardoor de service vaak ‘koud’ is en de juiste service niet geboden wordt op dit vakgebied. Het kwaliteitsverschil ten aanzien van een warme stomerij is groot, bij servicepunten gaat het vaak om bulkwerk. Er zijn op dit moment nog maar vijf warme stomerijen in de stad Utrecht, tegenover meer dan 40 servicepunten. De warme filialen verdwijnen en daardoor ook de kwaliteit en kunde van dit ambacht.” Kwiek-Klien heeft een eigen naaiatelier om optimale service te bieden. “Wij reinigen alle soorten textiel en hebben de kennis daarvoor. Mensen weten ons hier goed te vinden, dat zegt genoeg.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden