Sander van Amstel: "We staan midden in de maatschappij en onze winkel is een belangrijke ontmoetingsplek."
Sander van Amstel: "We staan midden in de maatschappij en onze winkel is een belangrijke ontmoetingsplek." (Foto: )

"De klanten zorgen voor gespreksstof"

Joyce Pherai

Sander zet de koffie voor je klaar

Op de afgesproken tijd, stap ik de Albert Heijn in Vleuterweide binnen. Assistent filiaalmanager Sander van Amstel (32) waar ik een gesprek mee heb, is nog volop bezig in de winkel. Ik mag alvast doorlopen naar zijn kantoor. Terwijl ik de winkel inloop zie ik Sander nog druk heen en weer lopen om klanten en medewerkers te helpen. Hij ziet mij en roept snel "Ik kom eraan hoor.

Vleuterweide - Ik neem plaats in de kantine waar de 'vulploeg' net begonnen is aan een korte pauze tussen alle werkzaamheden door. Er hangt een gezellige sfeer en het is mij duidelijk dat er hier sprake is van een hecht team. Inmiddels is ook Sander gearriveerd. Ik grap tegen hem dat de kantine wel iets weg heeft van een jeugdhonk. Waarop Sander mij lachend aankijkt: "Veel jongeren uit de buurt beginnen hier aan hun eerste werkervaring. Ik ben zelf ook ooit als vakkenvuller oftewel all-round medewerker begonnen bij Albert Heijn. Inmiddels werk ik er 10 jaar. Ik begon in het tijdelijke winkel aan de Landschapsbaan, destijds de eerste supermarkt in Vleuterweide. Daarna ben ik gaan werken bij Albert Heijn Mereveldplein. Ik maakte een uitstapje naar Albert Heijn in Bunnik en Zeist. Nu ben ik alweer 8 maanden terug in Albert Heijn Vleuterweide en het voelt als thuiskomen."

De welbespraakte Sander vertelt dat hij geboren en getogen is in Vleuten: "Ja, dat waren hele andere tijden. Leidsche Rijn bestond nog niet en om Vleuten heen waren toen alleen maar weilanden. Als kind kon ik vanuit hartje Vleuten zo de stad Utrecht zien liggen. Natuurlijk had dat ook wat, maar dit is beter. Ik hou van de reuring die de komst van Leidsche Rijn met zich meebrengt. Dat we destijds met het noodfiliaal de eerste supermarkt waren in Vleuterweide blijft natuurlijk bijzonder." Sander vervolgt: "We waren er al in een tijd dat er nog niet veel aanbod om ons heen was en dat schept een band met onze klanten. In de loop der jaren zijn we de mensen echt gaan leren kennen. Dat besefte ik pas goed toen ik een keer een rouwkaart kreeg van een stel waarvan de man was overleden. Het stel kwam bijna dagelijks boodschappen bij ons halen en we kenden ze inmiddels goed. Op zo'n moment komt het dan best dichtbij en je leeft echt mee. Wij zijn daarom niet alleen een plek waar je snel de boodschappen haalt, maar echt een "buurtkruidenier" waar de koffie klaar staat en de mensen zorgen voor de gespreksstof."


Ik vraag aan Sander wat hij anno 2018 van het winkelcentrum vindt en meteen verschijnt er een glimlach op zijn gezicht. "Er zitten hier winkeliers en ondernemers die hun hart bij mensen en liefde voor hun ambacht hebben. Daar ben ik trots op! Zo is het hier elk jaar op Koningsdag een groot feest en onze kerstmarkt is inmiddels een begrip. Ook volgend jaar blijven we leuke activiteiten organiseren die jong en oud aanspreken. We willen dat iedere klant na een middag winkelen met een goed gevoel het winkelcentrum verlaat." Over een goed gevoel gesproken… er was wat commotie rondom de nieuwe verkeersmaatregelen en bereikbaarheid. "De bereikbaarheid was een tijdje niet optimaal. Dit tot ergernis van zowel bewoners als winkeliers. Ook was er wat verwarring over het nieuwe parkeerbeleid. Je merkt dat we met het winkelcentrum alweer een nieuwe fase zijn ingegaan en veranderingen horen daarbij. Zo zie ik het. Wat belangrijk blijft is dat iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt."

Sander is goed op de hoogte van alles wat er in de winkel speelt: "Totaal werken hier 300 mensen, waarvan zeker 150 op een zaterdag. Het is dus belangrijk dat je goed het overzicht houdt." Op de vraag wat hij het leukst vindt van zijn werk antwoordt Sander: "Het klinkt misschien cliché maar dat zijn echt de klanten en de collega's. Ik vind het leuk om hen te helpen. Het leuke van het werken met jongeren is dat zij helemaal aan het begin van hun carrière staan. Wat zij hier leren vormt straks de basis voor wat zij nog allemaal gaan doen tijdens hun loopbaan. Ik blij dat ik daaraan mag bijdragen en zie mijzelf dan ook meer als een coach."

Tot slot vraag ik Sander wat zijn plannen voor komend jaar zijn. Sander: "Ik krijg ontzettend veel energie van de ondernemende mensen in de buurt. Zo hebben we het kookboek Nieuwe Buren - voor en door bewoners van Leidsche Rijn - omarmt. Ook volgend jaar willen we ons graag blijven verbinden aan initiatieven die de maatschappelijke kracht van de buurt versterken en een gezonde leefwijze bevorderen."
Mooie plannen, Sander! Een ding is voor mij duidelijk, Sander kan niet ophouden met collega's en klanten te helpen. Hij zet met veel liefde de koffie voor je klaar. Zorg jij dan voor de gespreksstof?

Meer berichten