Jacomijn de Vries (l) en Guido Bastiaans. Foto: Jan van Stipriaan Luïscius.
Jacomijn de Vries (l) en Guido Bastiaans. Foto: Jan van Stipriaan Luïscius. (Foto: )

Onderwijsvernieuwers roeren zich

Jan van Stipriaan Luïscius

'Beter passend onderwijs noodzaak'

Een beter Utrecht begint bij jezelf. Utrechters Jacomijn de Vries en Guido Bastiaans hebben plannen om het voortgezet onderwijs meer in te zetten voor een betere leefomgeving. De respectievelijk voormalige conrector uit Utrecht en afdelingsleider mavo uit Leidsche Rijn, zijn bezig met het opstarten van een zogenaamd innovatie-lab voor voortgezet onderwijs.

UTRECHT - In dit lab krijgen docenten en leerlingen de mogelijkheid om te experimenteren en te leren hoe je met actuele Utrechtse duurzaamheidsvragen om kan gaan. Dit zou samen met 'geestverwanten' moeten gebeuren. Dat zijn meerdere partijen. Oók bedrijfsleven. "Het is (nog) geen fysiek lab, maar we noemen het een lab, omdat dat een plek is waar wordt ontwikkeld en naar oplossingen wordt gezocht voor vraagstukken.'' 

De beide initiatiefnemers hebben jarenlange ervaring in het voortgezet onderwijs. "We hebben besloten om onze drijfveren na te jagen buiten het onderwijs, maar wel onze kennis en enthousiasme in te zetten vóór het onderwijs en voor de toekomst van onze kinderen." Centraal staat dat de kinderen op dit moment vaak niet het passende onderwijs krijgen met het oog op de snel veranderende wereld. Hoe gaan we in het onderwijs om met ingewikkelde vraagstukken van deze tijd, zoals bijvoorbeeld de gevolgen van migratie en het energieverbruik. "En vooral, welke onderwijsvormen passen hier het beste bij?"

Hun initiatief past bij het plan van Utrecht om in 2050 een circulaire stad te zijn, en dus geen afval te creëren. "Dat heeft voor iedereen consequenties en dus op een andere manier gaan denken. Kinderen moeten daar invulling aan geven.''

Het staat Jacomijn en Guido voor ogen om docenten een zetje in de rug te geven: hoe leer ik de kinderen om te gaan met vraagstukken rondom duurzaamheid? Er wordt een tweedaagse gepland, die gezien moet worden als een snelkookpan ('hackathon'). "Vertegenwoordigers van bedrijven, docenten, leerlingen en experts maken daarin samen een programma van een week". Gedurende die week gaan 25 leerlingen van alle niveaus met docenten en experts een actueel probleem in Utrecht oplossen. Leerlingen leren hierin de vaardigheden om met de uitdagingen van de toekomst om te gaan. Als afsluiting komt er een slotevenement. Hier wordt door alle partijen gepresenteerd wat ze hebben geleerd. Dit voorbeeld kan scholen helpen om dit verder op te pakken. "Er zijn al drie Utrechtse scholen die mee willen doen: UniC, X11 en het Leidsche Rijn College.''

Om dit gratis mogelijk te maken voor de scholen is er geld nodig. Beide initiatiefnemers zijn nu bezig om 21.000 euro bijeen te krijgen via crowdfunding. Het bedrag van 21.000 is er nog niet, maar het komt sinds recentelijke toezeggingen steeds meer in de buurt. Steunen kan: ga voor 12 juni naar www.voorjestadsie.nl/innovatielab

Meer berichten