Foto: ramonvanjaarsveld@gmail.com+31621862004

Utrechtse woningcorporaties zorgen voor isolatieoplossingen

EWS, Qavity en Isoleren met Nanotechnologie zijn de drie winnende oplossingen van De Isolatie Uitdaging, de innovatiewedstrijd van de Utrechtse woningcorporaties Bo-Ex, Portaal en Mitros. Dat maakte juryvoorzitter Diederik Samsom gisteren tijdens de finale bekend. De winnende ideeën vormen een goede mix van oplossingen voor betere binnenmuur-, buitenmuur- en spouwmuurisolatie. De drie winnaars ontvangen ieder €20.000 aan innovatiegeld. Daarmee kunnen zij hun oplossing testen en verder ontwikkelen in proefwoningen van de corporaties.

De drie winnende oplossingen zijn:

EWS van VolkerWessels NieuwWonen Qavity van Qbuilt & Cauberg Huygen

Isoleren met Nanotechnologie van Vesta Chemicals, Barozzi Group en Svenska Aerogel

Isoleren zonder gedoe (van ISO simpel - elk® & caspar de haan) ontving voorafgaand aan de finale de meeste stemmen en won daarmee de publieksprijs.

Diederik Samsom, juryvoorzitter van De Isolatie Uitdaging en voorzitter van de klimaattafel 'Gebouwde omgeving': "Dit resultaat is hoopgevend, maar wat er hierna gebeurt is allesbepalend. De basis is gelegd, we hebben goede oplossingen gezien waar veel potentie in zit. Zaak is nu dat het niet bij één proefwoning blijft. De 40 inzendingen laten zien hoe belangrijk deze uitdaging is."

Meer informatie over de winnaars van De Isolatie Uitdaging vindt u op: https://www.isolatieuitdaging.nl.

Op zoek naar innovatieve, breed toepasbare oplossingen voor gevelisolatie
De Utrechtse woningcorporaties Bo-Ex, Portaal en Mitros hebben hoge duurzaamheidsambities. De huidige materialen en technieken geven overlast voor bewoners, zijn niet milieuvriendelijk en hebben te hoge kosten. Om hierin een doorbraak te forceren, startten Bo-Ex, Portaal en Mitros begin dit jaar De Isolatie Uitdaging. De vijf finalisten werden gekozen uit veertig inzendingen, waaronder deelnemers uit het buitenland en samenwerkingen tussen verschillende partijen. De drie winnaars gaan de komende tijd in drie proefwoningen aan de slag met de doorontwikkeling van hun concept.

Naast de drie initiatiefnemers, zijn ook 23 andere woningcorporaties betrokken bij De Isolatie Uitdaging. Zij herkennen het probleem en zijn sympathisant van het initiatief. De winnende oplossingen worden ook in woningen van die corporaties getest en/of toegepast. De sympathisanten vormen samen met de initiatiefnemers een kennisplatform voor andere woningcorporaties. De sympathisanten van De Isolatie Uitdaging zijn: Eigen Haard, de Alliantie, Zayaz, Woonwaard, Staedion, Havensteder, Wold & Waard, Rochdale, Talis, Kleurrijk Wonen, Haag Wonen, Vivare, Tablis Wonen, De Huismeesters, Provides, Jutphaas Wonen, Viveste, GroenWest, De Woningraat, Woonstichting SSW, Heuvelrug Wonen, Vecht en Omstreken en RKWBV Zeist.

Meer berichten