Proeven met je oren!

Uit onderzoek blijkt dat muziek je eten anders laat smaken. Van 18 tot en met 20 juli kun je het nu zelf testen. Dan geeft HiFi Klubben iedereen in Utrecht een unieke smaakbeleving!

Leidsche Rijn - Je weet vast wel dat eten beter smaakt als het er mooi uitziet. We noemen dat dan ook 'proeven met je ogen'. Maar wist je dat je ook proeft met je oren? Uit recent onderzoek blijkt dat wat we horen een enorme invloed heeft op hoe iets smaakt. En dat kun je nu zelf testen in Utrecht.

Sorry, mag ik misschien wat meer viool bij mijn koffie?
Om iedereen in Utrecht de kans te geven om te proeven met zijn oren, heeft HiFi Klubben speciale geluidsscenario's ontwikkeld. Die zijn bedoeld om verschillende smaaknuances te benadrukken. Op 18 juli zijn ze tussen 11:00 en 18:00 op het Vredenburg, 19 juli staan ze tussen 11:00 en 18:00 in het winkelcentrum Hoog Catharijne en op 20 juli staan de audiospecialisten tussen 11:00 en 18:00 klaar bij het Leidsche Rijn Centrum om voorbijgangers een unieke luister- en smaakbeleving te geven – in samenwerking met La Cabra Coffee Roasters. 

'We willen mensen op straat aanspreken, een hoofdtelefoon opzetten en een kop koffie geven, terwijl ze naar verschillende geluidsscenario's luisteren. Met deze scenario's willen we mensen laten ontdekken dat geluid een grote rol speelt, bijvoorbeeld als je koffiedrinkt met de zoete tonen van een licht vioolstuk', legt Thoman Nielsen van HiFi Klubben uit.

Hoge tonen geven een zoete smaak
Susanne Højlund, docent antropologie aan de universiteit van Aarhus, doet antropologisch onderzoek naar eten en zij zegt dat het niet altijd duidelijk is welk zintuig voor onze smaakbeleving zorgt. 'Onze smaakpapillen registreren smaak, maar het grootste gedeelte van de smaakbeleving krijgen we via de neus. In feite is smaak een verschijnsel waarbij we alle vijf onze zintuigen gebruiken. En als het om het gehoor gaat, weten we dat sommige tonen bittere smaken benadrukken, en andere tonen juist zoete smaken benadrukken', aldus Susanne Højlund.

Charles Spence, hoogleraar experimentele psychologie aan de universiteit van Oxford, heeft experimenten gedaan waarbij de deelnemers karamel aten terwijl ze naar verschillende tonen luisterden, die speciaal waren ontwikkeld om zoete en bittere smaken te benadrukken. Uit dit onderzoek bleek dat lage tonen de smaak 'umami' of 'bitter' benadrukten, terwijl hogere frequenties iets zoeter laten smaken.

'We kunnen geluid dus gebruiken om onze smaakbeleving te beïnvloeden. Als je bijvoorbeeld vindt dat een stuk chocolade te bitter is, kun je muziek opzetten die de zoete smaak wat meer naar voren haalt. Je kunt het ook zelf testen, als je bijvoorbeeld iets eet met afwisselend hoge en lage tonen', zegt Susanne Højlund. Je kunt meedoen met dit luister- en smaakexperiment en de geluidsscenario's testen bij HiFi Klubben in Utrecht of op https://www.hifiklubben.nl/kampanje/2019/06/luister-en-proef/

HiFi Klubben aan de Europaplads in Aarhus verkoopt een uitgebreid assortiment beeld- en geluidsapparatuur voor elke behoefte en ieder budget. Deze winkel is onderdeel van de grootste gespecialiseerde hifi-keten van Europa – met 99 fysieke showrooms in Denemarken, Noorwegen, Zweden, Nederland en Duitsland en vijf landelijke webwinkels – de grootste hifi-keten van Europa. https://www.hifiklubben.nl/winkels/utrecht/

Meer berichten