Irene Franssen  bij telefoondienst WIL.
Irene Franssen  bij telefoondienst WIL. (Foto: Hans Peter van Rietschoten)

De sociaal makelaar legt fundamenten

Hans Peter van Rietschoten

Mooi mensenwerk

Haar gedrevenheid lijkt onbegrensd en niet enkel wanneer ze het heeft over haar werk als sociaal makelaar bij DOCK Utrecht, een maatschappelijke organisatie die nauw samenwerkt met de buurtbewoners. Irene Franssen heeft de hele evolutie binnen de welzijnsorganisaties in Vleuten-De Meern heeft meegemaakt. Al vijfentwintig jaar is Irene een verbindende schakel tussen hulpvragers en hulpverleners en haar functie van 'sociaal makelaar' past haar goed.

Vleuten/De Meern - Wanneer we elkaar in het Vleutense buurtcentrum De Weide Wereld spreken heeft Irene 'achterwacht' en neemt ze waar voor een van de vrijwilligers van de telefoondienst van WIL die doorgaans de telefoon aanneemt. Zo ben ik ongewild getuige van enkele hulpaanvragen voor de klussendienst en krijg ik mee hoe Irene een tuinklus aanneemt waar ik misschien als vrijwilliger zelf voor zal worden ingezet.

Irene woont met haar man in het hartje van Utrecht. Eerst in een woning die bij lange na niet het comfort had van een modale gezinswoning, maar wel op een unieke en tegenwoordig uiterst gewilde plek op fietsafstand van de Utrechtse Universiteit waar haar man al flink wat jaren werkt. Samen met hem steekt ze er de handen uit de mouwen en met elkaar klussen ze dat het een lieve lust is. En lust is het, wat Irene betreft. Ze schuwt een klus niet en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Het huis in de binnenstad verruilen ze uiteindelijk voor een woning in De Bilt, waar ze nu nog woont. Ze is dochter van een architect, misschien verklaart dat haar passie voor bouwen.

Bouwen doet Irene gedurende haar loopbaan bijna voortdurend want lang niet altijd is ze in gespreide bedjes terecht gekomen en heeft ze behoorlijk wat fundamenten gelegd voor solide organisaties. Haar vasthoudendheid wordt zonneklaar wanneer ze een anekdote vertelt over de strijd die ze leverde voor het behoud van het telefoonnummer dat WIL, de Wijk Informatie Lijn, al vanaf de oprichting van de burenhulpdienst in 1975 in gebruik heeft. Inmiddels acht organisaties gaat het al mee en dat is niet vanzelfsprekend in het land van de telecommunicatie. Dat Irene zo heeft gehamerd op het behoud van het telefoonnummer is gelegen in het feit dat het gegrift zit in het hoofd van velen, met name ouderen, en haast symbool staat voor de organisaties waaraan het verbonden is geweest. Nu is het dus WIL, die op dit nummer te bereiken is. Irene praat met passie over wat haar bezig houdt en steekt niet onder stoelen of banken hoe trots ze is op haar kinderen en de vele vrijwilligers die ze in de loop der jaren heeft mogen ontmoeten en "het mooie mensenwerk" dat ze mag doen.

www. Regioleidscherijn.nl
Op www.regioleidscherijn.nl vind je naast blogs van bewoners, ook nieuws uit Leidsche Rijn en Vleuten - De Meern. Meld je aan op de nieuwsbrief op www.regioleidscherijn.nl/nieuwsbrief om wekelijks nieuws en de uitagenda in je mailbox te ontvangen.

Meer berichten