Hulp nodig? Vraag het aan WIL!

VLEUTEN-DE MEERN - Terwijl ‘afstand houden’ nog een poos nodig is, lijkt de menselijke behoefte te groeien om juist in contact met elkaar te zijn. Met wie kun je je verhaal delen als je niemand meer ziet op straat? Waar vind je praktische hulp als dat nodig is? Dan kan het goed zijn om te bedenken dat er veel mensen die heel graag willen luisteren én willen helpen voor je klaar staan. Onderstaande verhalen van bewoners laten zien waar de WIL (Wijk Informatie Lijn) voor kan worden benaderd.

Een weduwe durft haar huis niet meer uit, omdat ze bang is om ziek te worden. Ze belt met WIL en vraagt of haar boodschappen gedaan kunnen worden. De vrijwilliger van WIL maakt de aanvraag in orde en stuurt deze door naar de coördinatrice van de boodschappenhulpdienst. Als zij de volgende dag contact opneemt met de vrouw, blijkt dat ze inmiddels hulp ontvangt van een overbuurvrouw. De coördinatrice overlegt met mevrouw. Omdat de overbuurvrouw ook ziek zou kunnen worden, wordt voor de zekerheid toch ook een vrijwilliger van WIL gekoppeld, die zo nodig wekelijks een boodschap kan doen. Deze vrijwilliger belt nu wekelijks met mevrouw. Een sociale boodschap!

COPD

Een man belt naar WIL voor zijn zoon. Zijn zoon heeft COPD en durft niet naar de winkels. In het telefoongesprek blijkt de 82-jarige vader enigszins in paniek. Hij wil zijn zoon helpen, maar door Corona kunnen ze niet bij elkaar komen. Hij vraagt hulp bij het boodschappen doen voor zijn zoon.

De zoon zou zelf online boodschappen kunnen bestellen, maar alle bezorgdiensten zitten de komende twee á drie weken vol! De zoon wil niet zelf naar WIL bellen, want hij vindt het vervelend iets aan anderen te vragen. Na een kort gesprekje met de vrijwilliger van WIL is de man weer wat gerustgesteld. Op verzoek van WIL heeft hij zijn zoon aangespoord om zélf te bellen en dat doet de zoon dan ook. Aan hem wordt uiteindelijk een vrijwilliger gekoppeld, die hij altijd kan bellen als er contact nodig is. Samen kom je verder!

Computer vastgelopen

Een meneer belt naar WIL, omdat zijn computer is vastgelopen. Dat is heel vervelend, want nu hij niet naar buiten mag, heeft hij veel contact met zijn (klein-)kinderen via Skype. Dat contact mist hij nu.

Hij krijgt via WIL verschillende tips voor hulp. Eén daarvan is succesvol. Marcel, vrijwilliger van de Digitale Bruisplekken, heeft al eerder iemand geholpen in Coronatijd. Een huisbezoek kan echter niet plaatsvinden en per telefoon is de hulp moeilijk te geven. Daarom spreekt Marcel een dag en tijdstip af waarop hij de computer op de stoep bij meneer kan komen ophalen. Korte tijd later wordt die weer helemaal hersteld teruggebracht. Contactloze reparatie!

Lokale telefoonlijn

De lokale telefoonlijn van Vleuten-De Meern is WIL (Wijk Informatie Lijn). Voor vragen, praktische burenhulp en een luisterend oor kunnen inwoners van Vleuten-De Meern bellen naar 030 677 3131. Elke werkdag tussen 9:00 en 11:00 uur zitten WIL-vrijwilligers voor hun buurtgenoten klaar om deze telefoon op te nemen.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden