Vrijwilligster Bella van der Linden voor de ingang van de Bibliotheek in Leidsche Rijn. (Foto: Roberto Cancian)
Vrijwilligster Bella van der Linden voor de ingang van de Bibliotheek in Leidsche Rijn. (Foto: Roberto Cancian) (Foto: Roberto Cancian)

Taalcafé brengt mensen bij elkaar

Twee jaar terug is in de bibliotheek Leidsche Rijn het Taalcafé van start gegaan. Een plek waar anderstalige Utrechters en Utrechtse vrijwilligers uit Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern met elkaar in gesprek kunnen gaan. “In het Taalcafé kunnen mensen elkaar ontmoeten en spreken ze de Nederlandse taal. Nu is dat helaas op die manier niet mogelijk," zegt coördinator Wendie de Pater.

Door Roberto Cancian

LEIDSCHE RIJN - De huidige tijd zorgt er echter voor dat samenkomsten niet meer mogelijk zijn. “Het is nu voornamelijk beeldbellen en via de app dat we de mensen spreken”, geeft vrijwilligster Bella van der Linden aan. Als mede oprichtster en bestuurder bij Humanitas weet ze haar weg wel te vinden.

Met handen en voeten

“Het is soms met handen en voeten praten maar met geduld kom je een heel eind.” Dat geduld heeft ze en is ook nodig. “We willen mensen niet teleurstellen maar nu de taalschool dicht is, normaliter de weg via wie de mensen uiteindelijk bij ons in het Taalcafé komen, kan de taalbarrière lastig zijn. Ik ondersteun nu een Syrische, Turkse en Poolse mevrouw. De Turkse mevrouw is pas vier maanden in Nederland en wil heel graag de taal leren. Wanneer de Engelse taal niet optimaal is, dan helpt het vaak wanneer andere Turkse vrouwen helpen en we de gesprekken met zijn drieën kunnen doen.” 

Het is de uitdaging voor de vrijwilligers van het Taalcafé om de nieuwe inwoners van de wijken wegwijs te maken zodat ze snel hun weg weten te vinden op allerlei gebieden. “De mevrouw uit Syrië is zes jaar in Nederland en heeft kleine kinderen. Het is super wanneer je dan hoort dat zij van de juffrouw, van de school van haar kinderen, te horen krijgt dat haar Nederlands zoveel beter is geworden.” 

Het laat de 76-jarige Bella van der Linden glimmen van trots. “Wij zien graag nog meer vrijwilligers aansluiten om ons te ondersteunen. Het is ook bijzonder om van de taalmaatjes te horen hoe zij de coronatijd doorkomen. Zij vinden het onbegrijpelijk dat mensen soms moeilijk doen over iets wat niet kan in deze tijd. Zij zeggen dat wij in Nederland alles hebben en dat de overheid het niet doet om te pesten maar zorgt voor onze gezondheid.” Bella van der Linden geeft aan dat het Taalcafé wederkerig werkt. "Het is leuk om te doen omdat mensen leergierig zijn. Er is ‘never a dull moment’. Ik leer namelijk ook weer van hen.” 

Wel geeft ze aan dat er behoefte is aan meer vrijwilligers. “Senioren hebben vast wel anderhalf uur de tijd in de week en ook anderen zijn uiteraard van welkom. Er zijn veel vragen om te helpen met taal. Een wandeling met een taalmaatje is voor jezelf ook lekker. Het is fijn als wij alle vragen op kunnen pakken, wij zeggen namelijk liever geen nee.” Wanneer de locatie in de bibliotheek, de plek waar het Taalcafé zich bevindt, weer gebruikt kan worden is de vraag. "Deze manier, via internet en beeldbellen, opent ook deuren. Er is niets mis mee om dat er straks bij te blijven doen."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden