<p>"Wij zijn een kleine school, waarbij wij werken vanuit de kracht van de leerkracht", zegt schooldirecteur Joeri Baartscheer. Foto: Roberto Cancian</p>

"Wij zijn een kleine school, waarbij wij werken vanuit de kracht van de leerkracht", zegt schooldirecteur Joeri Baartscheer. Foto: Roberto Cancian

(Foto:)

Samen de wereld in bij De Klimroos

  Nieuwsflits

LEIDSCHE RIJN - Bij openbare basisschool De Klimroos in Leidsche Rijn waren ze blij dat de deuren weer open mochten voor de tachtig leerlingen die de school over vier groepen heeft verdeeld. “De leerkrachten, ik zelf natuurlijk ook, waren blij dat het weer open ging”, geeft directeur Joeri Baartscheer aan.

Door Roberto Cancian

Op De Klimroos leren de kinderen met en van elkaar. “De kinderen groeien op in Parkwijk, een wijk waar mensen uit alle werelddelen wonen. Ons onderwijs is daarom internationaal gericht, voor een wereldwijze mindset“, aldus de 30-jarige Baartscheer. Een stevige basis in taal, begrijpend lezen, schrijven en rekenen is het uitgangsprincipe van de school. “We benaderen iedereen liefdevol en zijn trots op onze verschillen. De basis voor een veilige sfeer en een fijne schooltijd. Juist in deze coronatijd, met veel onzekerheid, is dat extra belangrijk”, benadrukt de directeur. Hij geeft aan dat het prettig is dat er sprake is van een dubbele bezetting onder de leerkrachten per groep. “Wij zijn een kleine school, waarbij wij werken vanuit de kracht van de leerkracht. Iedere groep heeft een eigen ingang, in coronatijd een voordeel om risico’s zoveel mogelijk te vermijden.” 

Uitdaging

Door de dubbele bezetting kon in de tijd dat de schooldeuren ‘gesloten’ waren, op pedagogisch en didactisch gebied veel ondersteuning worden gegeven. “Passend onderwijs is een uitdaging. Ouders springen veel bij, maar zijn geen leerkrachten. De groepen 5/6 en 7/8 werken meer zelfstandig, wel maakten we ons zorgen bij de kinderen die in deze fase net leren lezen en schrijven. Wij zijn, als school met een diversiteit aan culturen, in Leidsche Rijn best een vreemde eend in de bijt. In de tijd dat kinderen thuis hun huiswerk moesten doen, hebben wij ruim dertig iPads uitgeleend.” Via instructiefilmpjes en Zoom is er veel opgepakt door de leerkrachten. “Bij obs De Klimroos werken veel leerkrachten van eind twintig of begin dertig jaar die in Utrecht wonen en zodoende snel kunnen schakelen.” Joeri Baartscheer is nu anderhalf jaar directeur bij de basisschool. “Het is een aparte tijd. Onderwijs is maatwerk waarbij een wisselwerking op locatie zo belangrijk is om te zien welke emoties er spelen en zijn. Indien mogelijk doen we ook de gesprekken met ouders op school. Hun kind is het meest waardevolle, aan ons de taak om hen vanuit een veilige haven kwalitatief goed onderwijs te bieden. Dit laat onze resultaten ook zien.”

Verschillen

Daarbij leert de school om leerlingen open te laten staan voor verschillen die er tussen mensen zijn. “Zo leert je kind om zichzelf te zijn en goed om te gaan met andere kinderen”, benadrukt Baartscheer. Wel is het na de sluiting van acht weken, de kerstvakantie zat er ook tussen, een kwestie van opbouwen.

“Bij ons op school hebben leerlingen van groep 8 een mobiel. Het was handig voor de leerkracht om met hen in contact te blijven in de tijd dat ze niet fysiek op school waren. Via de appgroep konden we deels zien hoe de kinderen met elkaar omgaan en stimuleerden wij het onderlinge contact.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden